Afbeelding
Lamsvlees

Lamsvlees is mager en heeft een mooie eigen smaak. Het is perfect te combineren met vele verse ingrediënten. Veelgebruikte kruiden zijn tijm, marjolein en oregano. Je kunt het grillen, braden of stoven. Ook eenvoudig klaargemaakt, is lamsvlees heerlijk van smaak. Zowel de professionele als de amateurkok kan het met plezier bereiden.

Bereidingswijze

Lamsbout

Braden ± 55-60 minuten met been

Braad de bout bij voorkeur met been, dan heeft het vlees meer smaak. Als de lamsbout in de oven wordt gebraden, bedruip het (vetarme) vlees dan regelmatig met het braadproduct. Zo voorkomt u uitdroging van het vlees.

Smaakidee: salie of knoflook.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 174 kcal
Eiwit: 19.2 gram

Vet: 10.8 gram
IJzer: 1.4 milligram

Lamsboutlap

Bakken ± 15 minuten

Omdat er in een lamsboutlap nog een been aanwezig is, heeft dit stukje vlees een langere bereidingstijd nodig. Been is namelijk een slechte warmtegeleider.

Smaakidee: balsamico of oregano.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 174 kcal
Eiwit: 19.2 gram

Vet: 10.8 gram
IJzer: 1.4 milligram

Lamshaas

Bakken ± 3-4 minuten

Laat de lamshaasjes vlak voor gebruik op kamertemperatuur komen. Dep de lamshaasjes voor gebruik met keukenpapier droog.

Smaakidee: honing, mosterd of olijfolie.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 158 kcal
Eiwit: 20.7 gram
Vet: 8.3 gram
IJzer: 1.8 milligram

Lamskotelet

Bakken ± 5 minuten

Vele vleesdelen van lam zijn zowel met als zonder been verkrijgbaar en moeten rosé gebakken of gebraden worden.

Smaakidee: knoflook of peper.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 256 kcal
Eiwit: 18.6 gram

Vet: 20.2 gram
IJzer: 1.4 milligram

Lamsrollade

Stoven ± 90 minuten

Een lamsrollade kan van diverse vleesdelen gemaakt worden. Hoe magerder de rollade, hoe korter de bereidingstijd.

Smaakidee: Provençaalse kruiden.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 187 kcal
Eiwit: 20 gram

Vet: 11.9 gram
IJzer: 1.4 milligram

Lamsschouderlap

Stoven ± 85-90 minuten

Schouderlappen zijn ook verkrijgbaar met been. De bereidingstijd daarvan is langer dan van schouderlappen zonder been.
Van schouderlappen met been is het vlees echter sappiger en smakelijker.

Smaakidee: laurier of mint.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 187 kcal
Eiwit: 20 gram

Vet: 11.9 gram
IJzer: 1.4 milligram

Lamszadel

Braden ± 25-30 minuten

Vele vleesdelen van lam zijn zowel met als zonder been verkrijgbaar en moeten rosé gebakken of gebraden worden.

Smaakidee: mint.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 256 kcal
Eiwit: 18.6 gram

Vet: 20.2 gram
IJzer: 1.4 milligram

Rundvlees

Baklap

Bakken ± 5-10 minuten

Bijzonderheden: baklappen worden van magere rundvleesdelen gesneden. Het vlees kan zowel gaar als rosé gegeten worden. Wist u dat: baklapjes ook wel bieflapjes genoemd worden?

Smaakidee: laurier of kruidnagel.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 108 kcal
Eiwit: 22.6 gram

Vet: 1.9 gram
IJzer: 1.6 gram

Biefstuk

Bakken ± 3-5 minuten

Schroei biefstuk tijdens het bakken snel dicht en houd het vlees in beweging.
Biefstuk wordt gesneden van de bovenbil, het spierstuk of de dikke lende. Wist u dat: biefstuk veel ijzer bevat?

Smaakidee: peper, knoflook of oregano.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 109 kcal
Eiwit: 23.8 gram

Vet: 1.5 gram
IJzer: 2 milligram

Doorregen runderlap

Koken ± 120-150 minuten

Braad een doorregen lap rustig aan, voeg vervolgens warm vocht toe
en laat het vlees met gesloten deksel garen. Wist u dat... wanneer u weinig tijd heeft, u heel goede resultaten kunt behalen met een hogedrukpan?.

Smaakidee: koken met bouquet-garni.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 188 kcal
Eiwit: 19.9 gram

Vet: 12.1 gram
IJzer: 2.5 milligram

Entrecôte

Bakken ± 6-8 minuten

Entrecôte wordt gesneden van de dunne lende en heeft een klein vetrandje.
Entrecôte met haas en been noemen we een T-bone. Verwijder het vetrandje eventueel pas ná het bakken.

Smaakidee: peper, knoflook.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 146 kcal
Eiwit: 22.2 gram

Vet: 6.4 gram
IJzer: 2.5 milligram

Hacheevlees

Smoren ± 120 minuten

Hacheevlees is ook zeer geschikt voor goulash, ragout, oven- en stoofschotels.
Suddergerechten, zoals hachee, winnen aan smaak als ze een dag na bereiding pas worden gegeten.

Smaakidee: laurier, peper, kruidnagel, azijn.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 115 kcal
Eiwit: 22.1 gram

Vet: 2.9 gram
IJzer: 2.2 milligram

Klapstuk

Koken ± 120 minuten

Klapstuk wordt meestal gegeten met hutspot. Het vlees wordt gesneden van de borst en is doorregen met kleine vetrandjes.

Smaakidee: tijm, rozemarijn, foelie, laurier.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 166 kcal
Eiwit: 20.4 gram

Vet: 9.4 gram
IJzer: 2.5 gram

Kogelbiefstuk

Bakken ± 3-5 minuten

Schroei het vlees snel dicht en houd het vlees in beweging tijdens het bakken.
Kogelbiefstuk wordt gesneden van de kogel van de bovenbil of van de kogel van het spierstuk.

Smaakidee: peper, oregano, knoflook.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 109 kcal
Eiwit: 23.8 gram

Vet: 1.5 gram
IJzer: 2 milligram

Lenderrollade

± 45 minuten per kilogram

Laat lenderollade even rusten na bereiding.
De rollade is het meest smakelijk als het vlees binnenin nog rosé is.Prik met een breinaald of satépen in de rollade om te kijken of hij gaar is. Als het vocht helder van kleur is, is het vlees gaar.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 126 kcal
Eiwit: 22.5 gram

Vet: 4 gram
IJzer: 2 milligram

Magere rundlap

Smoren ± 100-120 minuten

Wist u dat... sudderlapjes altijd zachtjes moeten smoren/stoven? Dan blijft het vlees heerlijk zacht. Toevoeging van citroen en tomatenpuree helpt daar ook bij. Laat het vlees daarna heel langzaam gaar worden.

Smaakidee: donker bier, azijn, laurier, ui, tomaat.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 108 kcal
Eiwit: 22.6 gram

Vet: 1.9 gram
IJzer: 1.6 milligram

Ossenstaart

Koken ± 180 minuten

De lekkerste bouillon maakt u door de stukken ossenstaart eerst door de bloem te halen en aan te braden met bouquet-garni. Laat de ossenstaart daarna gaar koken. Zo ontstaat een mooie, bruine bouillon.

Smaakidee: rode port of Madeira.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 113 kcal
Eiwit: 22.6 gram

Vet: 2.6 gram
IJzer: 2 milligram

Ossenhaas

Bakken ± 3-5 minuten

Haas is het malste en mooiste deel van het rund. Biefstuk van de haas wordt ook wel tournedos genoemd. Een ossenhaas weegt ongeveer tussen de twee en vijf kilo.

Smaakidee: peper, dragon, oregano.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 116 kcal
Eiwit: 23.7 gram

Vet: 2.3 gram
IJzer: 2 milligram

Ribeye

Bakken ± 4-6 minuten

Het vlees is iets gemarmerd (met een randje vet doorregen), waardoor het tijdens het bereiden lekker mals blijft. Wist u dat... ribeye snel klaar is en net als biefstuk niet helemaal gaar (rosé) gegeten wordt?

Smaakidee: knoflook, zwarte peper.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 171 kcal
Eiwit: 20.8 gram

Vet: 9.7 gram
IJzer: 2.5 milligram

Rosbief

Braden ± 25-30 minuten

Rosbief is altijd een groot stuk vlees met soms een dun vetlaagje.
Na bereiding moet het vlees binnenin nog rosé zijn. Snijd het vlees altijd in dunne plakken.

Smaakidee: peper, mosterd, Provençaalse kruiden.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 122 kcal
Eiwit: 22.9 gram

Vet: 3.4 gram
IJzer: 2.1 milligram

Runderriblap

Stoven ± 150-180 minuten

Fijne riblappen zijn de meest malse stooflappen van het rund en het snelst te bereiden. Door iets zuurs (bijvoorbeeld azijn of wijn) aan het stoofvocht toe te voegen is het vlees sneller zacht.

Smaakidee: rode wijn, azijn, laurier, ui, tomaat.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 171 kcal
Eiwit: 20.8 gram

Vet: 9.7 gram
IJzer: 2.5 milligram

Sukadelap

Stoven ± 130-160 minuten

Sukadelap wordt gesneden van de schouder. Er loopt een peesje door het vlees. Daaraan ontleent de sukadelap zijn naam en zijn typische smaak en structuur.
Het peesje lijkt na bereiding op sukade en is ook eetbaar.

Smaakidee: rode wijn, azijn, laurier, ui, tomaat.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 171 kcal
Eiwit: 20.8 gram

Vet: 9.7 gram
IJzer: 2.5 milligram


Kalfsvlees

Kalfsvlees heeft kwaliteiten om van te watertanden. Het is mals en het heeft een fijne smaak. Dit vlees vraagt om toevoeging van zachte, lichte sauzen en kruiden. Bovendien heeft kalfsvlees een laag vet gehalte. Kalfsvlees heeft doorgaans een korte bereidingstijd nodig en staat dus snel op tafel.

Kalfsborstlap

Stoven ± 90 minuten

Kalfsborst is een licht doorregen stuk vlees, waarvan kalfsborstlappen worden gesneden. Een kalfsborst kan ook opengesneden en gevuld worden.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 160 kcal
Eiwit: 20.3 gram

Vet: 8.8 gram
IJzer: 2.5 milligram

Kalfsentrecôte

Bakken ± 4-6 minuten

Kalfsentrecôte wordt gesneden van de dunne lende en is malser dan runderenentrecôte. Schroei het vlees eerst op hoog vuur snel dicht en bak het daarna op laag vuur rosé. Zout het vlees pas na het bakken.

Smaakidee: verse dragon.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 217 kcal
Eiwit: 19 gram

Vet: 15.7 gram
IJzer: 2.5 milligram

Kalfsfricandeau

Braden ± 35-40 minuten

Kalfsfricandeau hoeft niet helemaal gaar te zijn, want het vlees wordt snel te droog.
Als u het vlees bereid met een kernthermometer, moet u een temperatuur aanhouden van 65°C tot 67°C.

Smaakidee: foelie, gember.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 104 kcal
Eiwit: 23 gram

Vet: 1.3 gram
IJzer: 0.6 milligram

Kalfshaas

Bakken ± 3-4 minuten

Omdat het (jonge) vlees bijna geen bindweefsel bevat, is het uitermate mals.
Wist u dat... kalfsvlees zeer geschikt is om te gourmetten of steengrillen?

Smaakidee: peper, dragon, kappertjes.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 105 kcal
Eiwit: 22.9 gram

Vet: 1.4 gram
IJzer: 2 milligram


Kalfskotelet

Bakken ± 8-10 minuten

Koteletten met been zijn lekkerder van smaak dan koteletten zonder been.
Wist u dat... kalfsvlees lekker gecombineerd kan worden met de zachtere kaassoorten?

Smaakidee: peper, nootmuskaat, basilicum.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 160 kcal
Eiwit: 20.3 gram

Vet: 8.8 gram
IJzer: 2.5 milligram


Kalfslap

Stoven ± 90 minuten

Diverse kalfsvleesdelen zijn uitermate geschikt om te stoven/smoren. De stoof-/smoortijd van kalfsvlees is korter dan van bijvoorbeeld rundvlees.

Smaakidee: ketoembar, ketjap, sambal.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 160 kcal
Eiwit: 20.3 gram

Vet: 8.8 gram
IJzer: 2.5 milligram


Kalfsrollade

Braden (lende) ± 50-55 minuten

Rollade wordt meestal van de dunne lende of de borst gemaakt. Een rollade moet altijd worden gesneden met een scherp, niet gekarteld mes. Laat het vlees na het braden 10 min. afgedekt liggen, zodat de vleessappen zich door het vlees kunnen verdelen.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 160 kcal
Eiwit: 20.3 gram

Vet: 8.8 gram
IJzer: 2.5 milligram


Kalfsschenkel

Stoven ± 150 minuten

Schenkel is het onderste deel van de bovenpoten. In de Italiaanse keuken wordt van achterschenkel Osso bucco gemaakt.

Smaakidee: oregano, jeneverbes, dragon.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 112 kcal
Eiwit: 21.3 gram

Vet: 2.9 gram
IJzer: 0.6 milligram

Kalfsschnitzel

Bakken ± 4-5 minuten

Schnitzel is een dun geslagen lapje van de fricandeau. Om te voorkomen dat het paneermeel verbrandt, kunt u regelmatig wat boter toevoegen.

Smaakidee: mosterd, sereh/citroen/limoen, salie.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 105 kcal
Eiwit: 22.9 gram

Vet: 1.4 gram
IJzer: 2 milligram

Kalfszwezerik

Bakken ± 8-10 minuten

U maakt de zwezerik als volgt klaar (basisrecept). Laat de zwezerik minimaal 60 minuten trekken in koud water met wat zout.
Blancheer de zwezerik eerst, verwijder vlies en vet met een puntmesje en snijd hem daarna in plakken. Haal de plakken door de bloem voordat u ze gaat bakken.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 89 kcal
Eiwit: 18.4 gram

Vet: 1.7 gram
IJzer: 1.5 milligram

Varkensvlees

Saucijs

Braden ± 12-15 minuten

Saucijs is meestal samengesteld uit varkensgehakt met kruiden. Zachtjes braden in ruim boter voorkomt openbarsten. Wist u dat... ijzer uit vlees gemakkelijker in ons lichaam wordt opgenomen dan ijzer uit plantaardige producten?

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 270 kcal
Eiwit: 16.3 gram

Vet: 22.8 gram
IJzer: 1.5 milligram

Doorregen varkensrollade

Braden ± 80-90 minuten

Een doorregen varkensrollade bevat iets meer vet dan varkensfiletrollade. Hierdoor wordt het vlees extra smakelijk en droogt het niet zo snel uit. Een rollade is bijna altijd panklaar, dat wil zeggen gezouten en gekruid.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 329 kcal
Eiwit: 16.7 gram

Vet: 29.1 gram
IJzer: 0.6 milligram

Hamlap

Bakken ± 8-10 minuten

Hamlappen komen van de achterham en zijn de meest malse varkenslappen. Als u voor het bakken de lappen met bloem bestuift, levert dat een licht gebonden en lekkere bruine jus op.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 121 kcal
Eiwit: 22.1 gram

Vet: 3.6 gram
IJzer: 0.8 milligram

Hamschijf

Koken ± 120-150 minuten

Hamschijf wordt ook verkocht als ‘hips’ en in Duitsland als ‘Eisbein’. ‘Eisbein’ is licht gepekeld. Hamschijf smaakt gekookt of gesudderd goed bij stamppotten en maaltijdsoepen. Het onderste gedeelte van het vlees is uitstekend geschikt voor soep.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 198 kcal
Eiwit: 19.8 gram

Vet: 13.2 gram
IJzer: 0.7 milligram

Schouderkarbonade

Bakken ± 12-15 minuten

Schouderkarbonade bevat weinig been.
Smaakidee: varkensvleeskruiden, peper, nootmuskaat. Wist u dat... vlees mét been een iets langere bereidingstijd nodig heeft,
omdat been een slechte warmtegeleider is?

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 197 kcal
Eiwit: 19.4 gram

Vet: 13.2 gram
IJzer: 0.7 milligram

Speklap

Bakken ± 6-10 minuten

Speklappen zijn afkomstig van het buikspek. Dat is de magerste speksoort.
Smaakidee: kerrie, peper, ketjap, ketoembar. Wist u dat... speklappen ook gegrild kunnen worden en dan minder vet bevatten?

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 329 kcal
Eiwit: 16.7 gram

Vet: 29.1 gram
IJzer: 0.6 milligram

Varkensfiletrollade

Braden ± 45-50 minuten

Bedruip en keer het vlees regelmatig tijdens het bereiden en leg het deksel schuin op de pan. Zout het vlees achteraf.

Smaakidee: diverse vruchten.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 144 kcal
Eiwit: 22.7 gram

Vet: 5.9 gram
IJzer: 0.3 milligram

Varkensfricandeau

Braden ± 45-50 minuten

Fricandeau is een uiterst mager stukje varkensvlees. Fricandeau mag enigszins rosé gegeten worden. Wist u dat... varkensfricandeau net zo mager is als rosbief? ...groot vlees 10 min. moet rusten onder aluminiumfolie na bereiding?

Smaakidee: oregano, bier.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 119 kcal
Eiwit: 22.8 gram

Vet: 3.1 gram
IJzer: 0.3 milligram

Varkensoester

Bakken ± 6-8 minuten

Oester is klein, maar fijn! Het vlees wordt gesneden van de achterham.Bestrooi het vlees voor het bakken met bloem. Dit voorkomt uitdroging en levert een smakelijke jus op. Lekker in de zomer: oesters van de barbecue met knoflookboter!

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 115 kcal
Eiwit: 23.5 gram

Vet: 2.4 gram
IJzer: 0.3 milligram

Varkensschnitzel

Bakken ± 6-8 minuten

Schnitzels worden ‘met de draad mee’ gesneden, waardoor ze tijdens de bereiding plat in de pan blijven liggen. Serveer gepaneerde schnitzels met een schijfje citroen. Dat neemt de smaak van de boter weg, die wordt opgenomen door het paneermeel.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 119 kcal
Eiwit: 22.9 gram

Vet: 3.1 gram
IJzer: 0.3 milligram


Haaskarbonade

Bakken ± 6-8 minuten

Haaskarbonade is de meest magere karbonadesoort. Haaskarbonade is wat duurder dan andere karbonaden. Het mooie blanke vlees is sappig en vol van smaak.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 151 kcal
Eiwit: 22.6 gram

Vet: 6.7 gram
IJzer: 0.3 milligram

Halskarbonade

Smoren ± 4-45 minuten

Karbonade is het meest bekende stukje varkensvlees. Karbonade wordt gesneden van verschillende delen: rib- en haaskarbonade (mals) en hals- en schouderkarbonade (minder mager en minder mals). Karbonaden kunnen ook gemarineerd worden.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 197 kcal
Eiwit: 19.4 gram

Vet: 6.7 gram
IJzer: 0.3 milligram

Nasi/bamivlees

Bakken ± 8-10 minuten

Nasi/bamivlees wordt meestal gemaakt van iets doorregen varkensvlees. Het vlees kan bij aankoop al iets gekruid of gemarineerd zijn, waardoor het zó gebruikt kan worden.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 129 kcal
Eiwit: 21.5 gram

Vet: 4.8 gram
IJzer: 0.3 milligram

Ribkarbonade

Bakken ± 6-8 minuten

Een ribkarbonade heeft een ribbeentje en wordt ook wel kotelet genoemd. De ribkarbonade geldt als een malse en magere karbonade. Zonder ribbeentje heet de ribkarbonade een filetlapje.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 144 kcal
Eiwit: 22.7 gram

Vet: 5.9 gram
IJzer: 0.3 milligram

Varkensfilet

Braden ± 40-45 minuten

Bedruip en keer varkensfilet regelmatig tijdens de bereiding en leg het deksel schuin op de pan. Zout het vlees na bereiding.

Smaakidee: peper, foelie, nootmuskaat.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 144 kcal
Eiwit: 22.7 gram

Vet: 5.9 gram
IJzer: 0.3 milligram

Varkensfiletlap

Bakken ± 4-6 minuten

Haal het filetlapje voor het bakken door de bloem en bak het kort. Zout het vlees pas na bereiding.
Smaakidee: filetlapjes zijn lekker met pittige sauzen op basis van bijvoorbeeld peper, mosterd of paprika.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 144 kcal
Eiwit: 22.7 gram

Vet: 5.9 gram
IJzer: 0.3 milligram

Varkenshaas

Bakken ± 10-15 minuten

Varkenshaas is een schuin toelopend stukje vlees. Vouw bij het braden de punt naar binnen en steek of bind deze vast met een prikker of rolladetouw, zodat het haasje overal even dik is. Laat varkenshaas na bereiding ± 5 min. rusten.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 119 kcal
Eiwit: 22.8 gram

Vet: 3.1 gram
IJzer: 0.3 milligram

Varkenslap

Smoren ± 35-45 minuten

Braad de varkenslap rustig aan en sudder deze gaar met gesloten deksel op laag vuur. Wist u dat... vlees verschillende vitamines van het B-complex bevat,
namelijk vitamine B1, B2, B6 en B12?

Smaakidee: peper.

Voedingswaarde per 100 gr onbereid

Energie: 146 kcal
Eiwit: 20.8 gram

Vet: 7 gram
IJzer: 0.3 milligram

Onze website maakt gebruik van cookies

Voor het gebruik van cookies zijn wij verplicht om toestemming te vragen. Cookies verbeteren de prestaties en functionaliteit van onze website. Door op de ‘Ja, ik accepteer cookies’ button te klikken, wordt het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring geaccepteerd.